Stress less met 3 tips voor meer ontspanning en happiness

Ontspanning en geluk gaan hand in hand.

Kijk maar om je heen.

  • Hoeveel gestreste mensen zien er gelukkig uit?
  • En hoeveel gelukkige mensen komen gestrest over?

Kortom, minder stress maakt de weg vrij voor geluk.

Stress is …

Stress is een reactie op druk. Druk die je van buitenaf ervaart en die in vele vormen kan opduiken. Iets of iemand kan stress oproepen. Dit hangt vaak samen met de omstandigheden.

Compleet relaxed net terug van een heerlijke vakantie reageer je anders, dan wanneer je moe thuiskomt na een drukke werkdag in dezelfde situatie.

Je lichaam reageert met een automatische hoge staat van paraatheid. Ook wel de fright, fight or flight reactie genoemd.

Dit gaat samen met productie van cortisol: je hartslag gaat omhoog, je gaat zweten, sneller en oppervlakkiger ademen, je spierspanning neemt toe enzovoorts. Kortom, je staat super alert in de startblokken om in actie te komen.

Veel stress – en dus veel cortisol in je lijf – is geassocieerd met gewichtstoename, verzwakte immuunsysteem, angsten en depressies en zelfs chronische aandoeningen als hoge bloeddruk en hartklachten.

Heel belangrijk dus om stress – die je hoe dan ook opbouwt –weer los te laten.

Stress komt door …

De stress die wij ervaren, wordt met name veroorzaakt door het denken aan het verleden en/of de toekomst.
Je gedachten terroriseren je dag. Nadenken over problemen, of ze zelf verzinnen. Bedenken wat er zou kunnen gebeuren. Terwijl dat nu niet gebeurt.
Daarmee kun je dus concluderen dat stress een illusie is. Een illusie die echter flinke invloed heeft op het nu: je gespannen voelen, gewichtstoename, slecht slapen, et cetera.

Herken je dat?

Super onhandig en het voelt alsof je de controle totaal kwijt bent.

Dus weg met de stress; controleer je stress.

Dat kan. En niet eens zo heel ingewikkeld.

Kun je niet slapen omdat de gedachten maar doormalen in je hoofd?

Probeer je te ontspannen, maar lukt dit maar niet?

Het is zo herkenbaar. Volgens mij heeft iedereen hier (wel eens) last van.

En de oplossing, als je eraan denkt 😉, is eigenlijk heel eenvoudig.

De truc zit ‘m in het ontspannen. In het ‘uit je hoofd gaan’; het in je lijf aanwezig zijn.

Je lichaam reageert op spanningen. Als jij gespannen bent,spannen je spieren zich aan. Spanningshoofdpijn is een sprekend voorbeeld hiervan.

Het omgekeerde is ook waar. Je lichaam reageert ook op ontspanning. Vakantie is een mooi voorbeeld hiervan, die voor velen van jullie weer in aantocht is.

Hoe kun je nou gemakkelijk ontspannen, terwijl je met je gedachten volop bezig bent de spanning flink op te voeren?

Laat ik dan nu met het grote nieuws komen, waar stress om draait:

Jij draait zelf aan de knop draait die de spanning laat oplopen.

“Uh, ikke?”

“Ja, jij!”

“Maar dat wil ik helemaal niet!”

Nee, natuurlijk niet. De grootste worsteling zit ‘m er echter in dat je niet weet hoe je dit kunt stoppen.

Je hebt jezelf er namelijk in getraind om op de automatische piloot aan je eigen stressknop te draaien.

Het goede nieuws. Hier is wat aan te doen.

Met de feestdagen voor de deur krijg je GRATIS en voor niks 3 eenvoudige tip die je helpen om te ontstressen- uh, om te ontspannen.

Hier komen ze:

Tip 1

Let op, want die is verrassend simpel.

Ik verbaas me er zelf met regelmaat over (jazeker, ook ik ben ‘maar’ een mens met hier en daar wat stress momenten) en het werkt. Echt.

Voel je je gestrest, heb je het gevoel je gedachten niet onder controle te kunnen houden?

Tover een glimlach op je gezicht.

Huh, is dat alles?

Jazeker. Tover een glimlach op je gezicht en voel wat er gebeurt in je lichaam.

Grappig dat als je je hier verder in verdiept het eigenlijk heel logisch is.

Feit: je gebruikt minder gezichtspieren als je lacht, dan als je boos kijkt.

Minder spieren in actie, dus minder spierspanning, dus minder spanning

Als je lacht, voel je je goed. Een lach gaat hand in hand met je prettig voelen.

Als je je prettig voelt, verschijnt er als vanzelf een lach op je gezicht.

Nu draaien we het om: als jij zelf een lach op je gezicht tovert, ontspan je vanzelf.

Hoe gaaf is dat?

Tip 2

Een andere manier die goed werkt is een verrassend leuke:

Neuriën

Als je neuriet, maak je geluid vanuit je lichaam.

Je lichaam trilt mee. Je masseert je lichaam als het ware van binnen uit. Een van de redenen waarom zingen zo heerlijk en goed voor je is.

Ben je gestrest? Neurie. Adem in naar je buik en laat je neurie geluid vanzelf komen, samen met de melodie.

Grappig is dat ‘onbewust neuriën’, dat wil zeggen neuriën zonder dat je het zelf door hebt, iets is wat gebeurt als je relaxed en tevreden bent.

Hoewel, zo grappig is dat natuurlijk niet. Het is heel logisch.

Afijn, neurie er lustig op los dus 😊

Tip 3

Zuchten

Zuchten?

Ja, zuchten.

Diep inademen en heel bewust je adem weer loslaten met een “hé hé”.

Waarom werkt dit?

Stress sla je op onder je middenrif. Dit is van invloed op je ademhaling én op hoe je je voelt. Het is van invloed op je gedachten en je emoties. Feitelijk op je hele systeem.

Een andere manier is je middenrif masseren.

Met je handen onder je ribben, de binnenkant als het ware, masseren. Daarmee masseer je een hoop spanning weg. Vervolgens diep inademen en meer ontspannen gaat als vanzelf.

Een mooi filmpje waarin ademcoach Heleen Ytsma dit goed uitlegt kun je hier vinden:

Haar ultieme tip: 3 diepe inademingen

Je haalt diep adem en ademt vervolgens helemaal uit. Hierover doe je langer dan je inademing. Richtlijn: 1,5 x zo lang uitademen dan inademen.

Na de uitademing wacht je rustig tot je lichaam vanzelf gaat inademen. Laat dit gewoon gebeuren. Dan wederom een diepe inademing en rustig helemaal uitademen.

Doe dit 3 keer en een hoop spanning is weg.