Geluk en blauw licht, wat hebben die nou met elkaar te maken?
Ze hebben in elk geval invloed op elkaar.

Licht is van invloed op je hormoonhuishouding.
Gedurende de dag, wanneer het licht is, produceert ons lichaam serotonine en cortisol. Licht beïnvloed de aanmaak van deze hormonen.
Serotonine wordt ook wel het gelukshormoon genoemd, cortisol het stresshormoon. Door deze hormonen voelen we ons wakker en actief.
We zijn als het ware klaar voor de dag.

Het effect van licht is dat we ons goed voelen. Een stralende, blauwe hemel heeft op mij zeker een positief effect.
Het is niet voor niets dat lichttherapie wordt ingezet tegen depressie en slapeloosheid.

Zonlicht als bron van licht is het fijnst. Zonlicht bevat alle kleuren, kunstlicht bevat vaak veel blauw licht.
Blauw is de kleur van de lucht en de zee. Het is een verkoelende kleur. Blauw werkt kalmerend en bevordert het denken en de concentratie.

Aan het eind van de dag, als de zon onder gaat, wordt het tijd voor rust.
Ons lichaam reageert hierop door de aanmaak van een ander hormoon: melatonine, het slaaphormoon.
Tijd voor ontspanning, voor herstel en voor een goede nachtrust. Het is dus belangrijk voor je algehele welbevinden dat je slaaphormoon wordt aangemaakt.

Licht beïnvloed ook de aanmaak van dit hormoon.
Blauw licht verhindert de aanmaak van je slaaphormoon en is daardoor van invloed op je nachtrust. Blauw licht houdt je wakker en beïnvloedt daarmee je slaapritme, je biologische klok.

Dat is precies de reden dat wordt afgeraden om op je telefoon of tablet te zitten in de avond en zeker vlak voor je gaat slapen. Het zal je slaap verstoren. Je kijkt dan namelijk naar veel blauw licht.

Een topcoach die topsporters had begeleid vertelde eens dat als zijn team in een hotel sliep, ze alles wat straalt uit moesten zetten. Als dat niet kon, werd alles wat licht gaf (het stand-by lichtje op de televisie bijvoorbeeld) afgeplakt. Ongeacht de kleur 😉. En dus ook alle moesten telefoons uit.
Want licht (straling) heeft invloed op je hersenen en op je slaap.

Computers en telefoons kun je tegenwoordig zo instellen dat ze minder blauw licht uitstralen.

En als het niet het blauwe licht is dat je wakker houdt, dan wel de activiteit. Volgen wat er op het scherm gebeurt is intensief, je bent actief betrokken bij wat er op het scherm gebeurt. Het is dus niet ontspannend.

Dus: voor een goede nachtrust is het vermijden van (blauw) licht en andere straling een aanrader.

En het goede nieuws?
Het tegendeel is ook waar. Helder licht maakt dat je zelf ook helder wordt, het maakt je als het ware wakker.

Ter inspiratie:

  • Wordt jij ook blij van een stralend blauwe hemel?
  • Hoe goed slaap jij?
  • Vermijd jij beeldschermen voor het slapen gaan?
  • Staat jouw telefoon uit, of ligt die in een andere kamer dan je slaapkamer?