Daglicht is goed voor je, het activeert je.
Aan het eind van de dag – als de zon onder gaat, wordt het tijd voor rust.

Ons lichaam reageert hierop door de aanmaak van het slaaphormoon melatonine.
Het is tijd voor ontspanning, voor herstel en voor een goede nachtrust.
Het is dus belangrijk voor je algehele welbevinden dat je slaaphormoon wordt aangemaakt.

Licht beïnvloed ook de aanmaak van dit hormoon.
Blauw licht verhindert de aanmaak van je slaaphormoon en is daardoor van invloed op je nachtrust.
Blauw licht houdt je wakker en beïnvloedt daarmee je slaapritme, je biologische klok.

Dat is precies de reden dat wordt afgeraden om op je telefoon of tablet te zitten in de avond en zeker vlak voor je gaat slapen. Het zal je slaap verstoren.
Je kijkt dan namelijk naar veel blauw licht.
Computers en telefoons kun je tegenwoordig zo instellen dat ze minder blauw licht uitstralen.

En als het niet het blauwe licht is dat je wakker houdt, dan wel de activiteit.
Volgen wat er op het scherm gebeurt is intensief, je bent actief betrokken bij wat er op het scherm gebeurt.
Het is dus niet ontspannend.

Dus: voor een goede nachtrust is het vermijden van (blauw) licht.

Ter inspiratie:

  • Hoe goed slaap jij?
  • Vermijd jij beeldschermen voor het slapen gaan?